...vai vanhan jatkuminen? Koitan jäsennellä ajatuksiani ja tuntojani tänne. Ja ehkä pikkusen senkin takia, että lääkäri joka mua nyt hoitaa on todella kunnianhimonen ja haluaa ihan varmasti tietää miten on työssään mun kohdalla onnistunut.

Tämmönen ajatus mulle tuli eilen, kun sain uusimipien verikokeiden tulokset. Olin todella pettynyt vaikkakaan en kovin yllättynyt. Mulle oli määrätty uutta pistettävää lääkettä (Bydureon) 8 viikkoa sitten ja innolla mä halusin koittaa sitä. Tai ainakin siihen asti innolla, kun näin minkä kokonen neula siinä piikissä on. Se oli jättiläinen (0,6 mm) ja se sattui ihan älyttömän paljon. Vertailuksi kerron, että normaali insuliini neula on 0,25 mm. Piikkikammoiselle tuon kokoinen neula on oikeesti tosi iso!

Mun hbA1c arvo oli edellisellä kerralla 99 (alkujaan 104) ja siitä jo sillon iloittiin lääkärin kanssa. Nyt kun verikokeet otettiin, oli arvo 102!! Toisaalta pitää ottaa huomioon, että mä en ole 5 viikkoon pistänyt insuliinia (en levemiriä enkä novorabbitia). Oon ottanut vaan tabletit (2 x diformin 500 mg 2 x päivässä) ja tuon kerran viikossa pistettävän. Syöminen ja liikkuminen on ollut kans suhteellisen huonolla tolalla ollut.

 

Nyt lääkärin kanssa tehtiin päätös, että palataan vanhaan lääkitykseen. Sillä saadaan parempia tuloksia aikaan. Syyrrytään siis seuraavanlaiseen lääkitykseen:

Diformin 500 mg 2x2 päivässä

Thyroxin 3 tbl aamuisin

Levemir 22 yksikköä iltaisin

Novorabbit 8 yksikköä 2-3 kertaa päivässä

Paastosokerin mittauksia aamuisin ja levemirin nosto 2 yksikköä kahden päivän välein, jos paastosokeri on kahtena peräkkäisenä aamuna yli 8. Jukannukseksi on tarkoitus saada hbA1c arvo alle 53, paastosokeri 5,5-7 väliin ja ruuan jälkeinen (2 h ruokailusta) sokeri alle 8.

 

Näillä ajatuksilla mä lähden nyt yläkertaan ja alan miettimään mitä mä syön ja kuinka paljon liikun. Samalla raahaan tuon miehen kutaleen tuosta mukanani ja _pakotan_ sen tähän kans. Josko senkin sokerit saatas oikeelle tasolle!